Ημερίδα για τη Διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο


ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Ν. ΣΕΡΡΩΝ


Την Τετάρτη 21 Απριλίου στην αίθουσα "Γ. Χρηστίδης" του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σερρών και ώρα 18.00 μ.μ, ο σύνδεσμος Φιλολόγων Ν.Σερρών με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και τη Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Σερρών συνδιοργανώνει,
Ημερίδα με θέμα :"Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο"
και ομιλητές τους :
Αναστάσιο Αγγ.Στέφο, Δ.Φ. Πρόεδρο της Π. Ε. Φ.
Γεωργία Χαριτίδου, Δ.Φ., Προϊσταμένη Δ.Δ.Ε Γ Αθήνας, Γ.Γραμματέα της Π. Ε.Φ.
Ελευθερία Ζάγκα, Δ.Φ. Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Ν.Σερρών
Αλέξανδρο Νικολαϊδη, Σχολικό Σύμβουλο Φιλολόγων Ν.Σερρών

2 σχόλια:

Χρυσάνθη Παλάζη on 22 Απριλίου 2010 - 1:00 π.μ. είπε...

Στην εκδήλωση απόψε είχαμε τη δυνατότητα να ζήσουμε την συνύπαρξη δύο γενιών εκπαιδευτικών που υπηρετούν την ιδέα της φιλολογικής κατάρτισης και "παίδευσης" των μαθητών/-τριών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Διάχυτη ήταν η αίσθηση ότι συντελείται το πέρασμα σε μια νέα εποχή και αναπόδραση είναι η ανάγκη να υπηρετήσουμε νέους ρόλους που εκπορεύονται από νέα εκπαιδευτικά δεδομένα, προκειμένου να επικοινωνήσουμε με τη νέα γενιά και να επιχειρήσουμε τη μετακένωση των ιδεών της φιλολογικής επιστήμης.
Πολλά συγχαρητήρια για τη διοργάνωση, να ευχηθούμε να γίνει η γέφυρα της ενεργοποίησης όλων των φιλολόγων, του νομού μας ιδιαίτερα, της ανάληψης πρωτοβουλιών και της διεκδίκησης του ρόλου που μας αξίζει στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι.
φιλικά
Χρ. Παλάζη

Στάθης Παπακωνσταντίνου on 30 Απριλίου 2010 - 12:36 π.μ. είπε...

Θα καταθέσω κι εγώ τις εντυπώσεις που αποκόμισα από την παρακολούθηση της ημερίδας.
Ακούγοντας τον πρόεδρο της Π.Ε.Φ. τον κ. Στέφο να προσεγγίζει το θέμα της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών με το συγκεκριμένο τρόπο, θυμήθηκα 2 πράγματα: Πρώτα- πρώτα θυμήθηκα τους δικούς μου καθηγητές που δίδασκαν με παρόμοιο τρόπο, μιλώντας το 1/3 σε σχέση με το σημερινό φιλόλογο. Κατά κανόνα βλοσυροί και σοβαροφανείς, υπαγόρευαν κείμενα, κανόνες και μεταφράσεις, εξέταζαν περίπου για μισή ώρα στον πίνακα και εξαντλούσαν την επιστημοσύνη τους σε ανούσιες λεπτομέρειες του τύπου: «μύωψ ή οίστρος»; Διείδα από την πλευρά του κ. Στέφου έναν πατερναλισμό και μια αδικαιολόγητη δυσπιστία απέναντι στις γνώσεις και στις δυνατότητες της νέας φιλολογικής γενιάς. Θυμήθηκα επίσης το διήγημα του Δ. Χατζή «Ο Σιούλας ο ταμπάκος», όπου ο ήρωας, υπερασπιζόμενος το εξιδανικευμένο και βολικό χθες, αντιστέκεται με πεισμονή στο καινούργιο που προβάλλει ακάθεκτο, που τον ακυρώνει και τελικά τον ισοπεδώνει. Και το καινούργιο στην περίπτωσή μας σημαίνει, νέες απαιτήσεις, νέες θεωρίες μάθησης και μέθοδοι διδασκαλίας, καταιγισμός πληροφοριών, ρευστότητα και ανατροπές, ασύλληπτες δυνατότητες των νέων τεχνολογικών δεδομένων, νέες μορφές γραμματισμού, νέα κειμενικά είδη και κυρίως υποψιασμένοι και απαιτητικοί μαθητές που δεν αρκούνται και δεν ξεγελιούνται πια με έξυπνα αποφθέγματα και ηθικοπλαστικές κορώνες. Μαθητές που είναι πιο κοντά στους ανυπότακτους και αδικημένους από τον Πλάτωνα και την Ιστορία σοφιστές, παρά στα ευφυολογήματα του «σοφού που δεν γνώριζε τίποτα!»
Η εισήγηση της κ. Χαριτίδου σχετικά με τη διδασκαλία του Ηροδότου και η διδακτική της πρόταση για τη ναυμαχία της Σαλαμίνας αν και δεν είχε νεύρο, είχε σαφώς πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά, ωστόσο όμως τα λογισμικά που χρησιμοποίησε θεωρούνται ξεπερασμένα, δεδομένου ότι αρκετοί από τους φιλολόγους που παρακολούθησαν την ημερίδα έχουν επιμορφωθεί και πιστοποιηθεί στην διδακτική αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική πράξη και θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν πιο αποτελεσματικά εργαλεία.
Η εισήγηση της κ. Ζάγκα, άρτια τεκμηριωμένη, είχε ακραιφνώς ακαδημαϊκό χαρακτήρα. Ο τίτλος της εισήγησής της πρωτότυπος με το λογοπαίγνιο της λέξης «Οδύσσεια». Αφού αναφέρθηκε με συντομία στη σπουδαιότητα των επών, εστίασε στις δυσκολίες που συναντά ο φιλόλογος όταν έρχεται να διδάξει τα Ομηρικά έπη και πρότεινε κάποιες στρατηγικές για την επιτυχή προσέγγιση των επών.
Την εισήγηση του κ. Νικολαΐδη διέκρινε το πάθος για απενοχοποίηση του καθηγητή που καλείται να διδάξει δράμα (κι εδώ το λογοπαίγνιο δεν έλειψε) στη Β΄ Λυκείου. Στάθηκε στις εγγενείς δυσκολίες που παρουσιάζει η διδασκαλία της Αντιγόνης και κυρίως στο μη θεατρικό τρόπο διδασκαλίας της. Η διδακτική του πρόταση, αν και διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις ως προς τη σκοπιμότητα αλλά και τις δυνατότητες υλοποίησής της, ήταν όντως ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη. Η όλη του παρουσία θύμισε άνθρωπο με νωπές μνήμες και αγωνίες από την αίθουσα, που δεν χρυσώνει το χάπι, που δεν ωραιοποιεί καταστάσεις.
Κοντολογίς, υπήρξε μια ποικιλία τόσο στη θεματική όσο και στους τρόπους προσέγγισης που έδωσε την ευκαιρία στους συναδέλφους να αναστοχαστούν και μέσα από τη διαλεκτική σύγκρουση και σύγκριση να συνθέσουν τη δική τους διδακτική στρατηγική για τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών. Θερμά συγχαρητήρια, τόσο στους εισηγητές όσο και στο Προεδρείο του Συλλόγου μας για την πολύ καλή οργάνωση ( η αίθουσα ήταν εντυπωσιακή) και για το … Λουκούλειο μπουφέ!
Στάθης Παπακωνσταντίνου

Δημοσίευση σχολίου

 

ΣΙΡΙΣ Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template