Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ιστορίας (Ιούνιος 2016, ΑΠΘ): εντυπώσεις - συμπεράσματα - ευχαριστίες



Σέρρες 13/6/2016

Προς
Κον Παντελή Νίγδελη, Πρόεδρο τμ. Ιστορίας – Αρχαιολογίας ΑΠΘ
Κα. Ασπασία Παυλοπούλου, Υπεύθυνη - Συντονίστρια του Προγράμματος, Ι.Ι.Ε.
Αξιότιμοι σύνεδροι,

μετά από δύο Σαββατοκύριακα (4 και 5, 11 και 12 Ιουνίου 2016) εντατικής παρακολούθησης του φιλόδοξου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου Π/βάθμιας και Δ/βάθμιας Εκπαίδευσης: «Μελετώντας την Ιστορία της Ανατολικής Μεσογείου. Σταθμοί σε ένα ταξίδι από την αρχαιότητα έως σήμερα.» του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ στο γεμάτο φοιτητικές μνήμες κτίριο της Παλιάς Φιλοσοφικής της Θεσ/νίκης (στην επιβλητική Αίθουσα Τελετών «Αλεξ. Παπαναστασίου»), μια ευχάριστη πνευματική αδράνεια με επαναφέρει στην ακαδημαϊκή ατμόσφαιρα των ιστορικών διαδρομών του. 

Μέσα μου προβάλλουν έντονα δύο ζητούμενα: να μεταφέρω σε λόγο αναλυτικό αυτό που αποκαλέσαμε όλοι ‘πετυχημένο συνέδριο’ και να απευθυνθώ στους ανθρώπους που το διοργάνωσαν για την έκφραση συγχαρητηρίων και ευχαριστιών. Ας το προσπαθήσω λοιπόν: 
  1. Το εύρος των εισηγήσεων του Συνεδρίου, που αντανακλά στη διαχρονική θεώρηση της ελληνικής ιστορίας, τόνισε βέβαια με έντονο τρόπο το πολυσύνθετο και δυναμικό χαρακτήρα της ιστορικής πραγματικότητας, υπονοώντας ταυτόχρονα την προσεκτική διαχείριση του ιστορικού υλικού από τον καθηγητή στην τάξη: σύμφωνα πάντα με το αναλυτικό πρόγραμμα, κριτική αξιοποίηση πηγών με επιστημονική καθαρότητα προθέσεων. 
  2. Εστιάζοντας στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και παρουσιάζοντας τις σχέσεις των λαών της μέσα από τις πολεμικές και μεταναστευτικές διαχρονίες, το Συνέδριο πρόβαλε την έννοια της ετερότητας: από την επιφανειακή της χρήση ως τρόπου επεξεργασίας του ιστορικού υλικού μέχρι την ουσιαστική – και τόσο επίκαιρη – νοηματοδότησή της ως εκτίμησης της οφειλής του άλλου στη διαμόρφωση της ιστορικής πορείας. 
  3. Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα θέματα (σημειώνω επιλεκτικά: την έμφαση στην ιστορία της Μακεδονίας, τα προσφυγικά ρεύματα στα Βαλκάνια, τη διαμόρφωση της αυτοεικόνας των Ελλήνων, την ποικιλία ιστορικών πηγών, τα θέματα κοινωνικής ιστορίας) πρόσφεραν στον εκπαιδευτικό επικαιροποιημένη την αναγκαία θεωρητική θωράκιση, απαραίτητη προϋπόθεση για την αυτοεκτίμηση και τη χαμένη αξιοπρέπειά του! 
  4. Το Συνέδριο ανέδειξε με τις συζητήσεις που διαμεσολάβησαν την επιτακτική ανάγκη και τον τρόπο να πλησιάσουν οι δύο κοινότητες, των ακαδημαϊκών και των σχολικών δασκάλων. Μιλώντας από τη θέση των δεύτερων, να τονίσω ότι είναι πολύ δύσκολο να συνδυάζεις θεωρητικές αναζητήσεις με διεκπεραιωτικές εφαρμογές. Το ‘φάρμακο’ είναι βέβαια το πάθος του δασκάλου, αλλά και αυτό πρέπει να κατακτηθεί! 

Για όλους τους παραπάνω λόγους και για το κλίμα ανθρώπινης επικοινωνίας που εισπράξαμε, θα ήθελα να εκφράσω τα θερμά μου συγχαρητήρια για την τυπικά και ουσιαστικά επιτυχή διοργάνωση του Συνεδρίου και τις ευχαριστίες μου, ως εκπαιδευτικού, για την πολύτιμη του έργου μου υποστήριξη που προσφέρατε.


Με εκτίμηση

Θεοδώρα Μπαγανά
Φιλόλογος – Εκπαιδευτικός
Γ.Γραμματέας του Συνδέσμου Φιλολόγων Ν.Σερρών

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 

ΣΙΡΙΣ Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template